Κώδικας Καταναλωτικής Δεοντολογίας για το Ηλεκτρονικό Εμπόριο
Άρθρο 1
Σκοπός και Πεδίο Εφαρμογής
- Ο Κώδικας θέτει τις γενικές αρχές και ορίζει τους ελάχιστους κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας και ηθικής συμπεριφοράς, που πρέπει να τηρούνται απέναντι στον καταναλωτή από τις επιχειρήσεις.
- Εφαρμόζεται στις συναλλαγές στο πλαίσιο των συμβάσεων πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών που συνάπτονται μεταξύ καταναλωτών και προμηθευτών έναντι αμοιβής εξ ολοκλήρου διαδικτυακά, δηλαδή με ηλεκτρονικά μέσα εξ αποστάσεως χωρίς να είναι απαραίτητη η ταυτόχρονη φυσική παρουσία των δύο μερών (συναλλαγές B2C).
- Ο Κώδικας αφορά σε κανόνες αυτορρύθμισης των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο ηλεκτρονικό εμπόριο που απευθύνεται σε καταναλωτές και ισχύει με την επιφύλαξη της ενωσιακής και ελληνικής νομοθεσίας περί ηλεκτρονικού εμπορίου και προστασίας του καταναλωτή τις οποίες σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά.
Άρθρο 2
Ορισμοί
- Για την εφαρμογή του Κώδικα οι ακόλουθοι όροι έχουν την έννοια που τους αποδίδεται παρακάτω:
- Ως «επιχείρηση, που δραστηριοποιείται στο χώρο του “ηλεκτρονικού επιχειρείν”», νοούνται νομικά ή φυσικά πρόσωπα με έδρα την Ελλάδα που παρέχουν προϊόντα ή/και υπηρεσίες προς καταναλωτές στην Ελλάδα ή/και στο Εξωτερικό.
- Ως «με ηλεκτρονικά μέσα εξ αποστάσεως» νοούνται οι υπηρεσίες και τα προϊόντα που παρέχονται από τις επιχειρήσεις και γίνονται αποδεκτά από τους καταναλωτές μέσω ηλεκτρονικής επεξεργασίας.
- Για τους υπόλοιπους όρους ισχύουν οι ορισμοί που υπάρχουν στον ν. 2251/1994, όπως ισχύει.
- Σε περίπτωση αμφιβολίας υπερισχύουν οι ορισμοί της κείμενης νομοθεσίας.
Άρθρο 3
Γενικές αρχές και υποχρεώσεις των ηλεκτρονικών καταστημάτων
Α. Γενικές αρχές
Ο Κώδικας διέπεται από τις αρχές της προστασίας του καταναλωτή, της διαφάνειας, της αμεροληψίας και της προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Β. Ελάχιστα στοιχεία ενημέρωσης του καταναλωτή
- Πλήρη εταιρική επωνυμία, έδρα, ταχυδρομική διεύθυνση, ΑΦΜ, τηλέφωνα επικοινωνίας.
- Αριθμό καταχώρησης στο ΓΕΜΗ.
- Κύρια χαρακτηριστικά των προϊόντων που πωλεί και ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
- Διαθεσιμότητα υπηρεσιών και προϊόντων, καθώς και προθεσμία παράδοσης.
- Όρους υπαναχώρησης και καταγγελίας της σύμβασης.
Άρθρο 4
Προστασία ανηλίκων και ευάλωτων ομάδων
Το προσωπικό της επιχείρησης δεν εκμεταλλεύεται την αδυναμία καταναλωτών που ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες. Ειδικά για τους ανήλικους καταναλωτές, οι επιχειρήσεις μεριμνούν για την κατάλληλη πρόσβαση στους διαδικτυακούς τους τόπους.
Άρθρο 5
Ασφάλεια συναλλαγών και προστασία προσωπικών δεδομένων
Α. Ασφάλεια συναλλαγών
Οι επιχειρήσεις λαμβάνουν μέτρα για την ασφάλεια των συναλλαγών και των προσωπικών δεδομένων.
Β. Προστασία προσωπικών δεδομένων
Οι επιχειρήσεις οφείλουν να εφαρμόζουν κατανοητή και επικαιροποιημένη πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων.
Άρθρο 6
Δικαίωμα υπαναχώρησης για τους καταναλωτές
Ο καταναλωτής έχει δικαίωμα αναιτιολόγητης υπαναχώρησης εντός 14 ημερών, με ενημέρωση για τους όρους και προϋποθέσεις.
Άρθρο 7
Εξυπηρέτηση καταναλωτών
Η επιχείρηση εξασφαλίζει την κατάλληλη εξυπηρέτηση μέσω τηλεφώνου ή email, με απαντήσεις σε εύλογο χρονικό διάστημα.
Άρθρο 8
Ηλεκτρονική Εναλλακτική επίλυση καταναλωτικών διαφορών
Οι επιχειρήσεις παρέχουν σύνδεσμο στην πλατφόρμα ηλεκτρονικής επίλυσης διαφορών, σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 524/2013.